Jeśli chcemy wyodrębnić więcej przestrzeni w domu, a dodatkowo mamy przestrzeń na działce, warto zdecydować się na garaż wolnostojący. Jakie warunki trzeba spełnić, aby postawić taki budynek zgodnie z prawem oraz jak to zrobić, by efekt był zadowalający? Podpowiadamy!
W większości projektów domów jednorodzinnych garaż jedno- lub dwustanowiskowy jest ich integralną częścią. To rozwiązanie ma wady i zalety. Plusem jest fakt, że możemy wygodnie wysiąść z auta i np. przenieść zakupy bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Wadą garażu w bryle budynku jest to, że zabieramy miejsce, które moglibyśmy przeznaczyć na dodatkowe pomieszczenie (np. biuro czy pokój dla dziecka). Dodatkowo w większości przypadków taki garaż jest mniejszy i gdy postawimy w nim auto, może nie starczyć przestrzeni na rowery czy sprzęt ogrodniczy. Oprócz tego zapach spalin może przedostawać się do części mieszkalnej.
Jeśli więc mamy taką możliwość, to warto rozważyć postawienie garażu wolnostojącego. Jak się do tego zabrać?
Budowa garażu – formalności
Na początku warto wiedzieć, że garaż jako osobny budynek podlega pod przepisy Prawa budowlanego. W związku z tym należy poczynić podobne kroki prawne jak przy budowaniu domu. Musimy wystąpić o pozwolenie na budowę. Wniosek składa się w starostwie powiatowym, właściwym dla lokalizacji działki. Należy dołączyć następujące dokumenty:
- projekt budowlany – cztery egzemplarze,
- oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- dokumentację podatkową, która odnosi się do przepisów prawa miejscowego,
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.
Urząd ma 65 dni na analizę dokumentów i wydanie pozwolenia. Za każdy dzień zwłoki musi płacić karę w wysokości 500 zł, więc warto pilnować terminu. Z drugiej strony jednak nie opłaca się budować garażu bez pozwolenia, bo grozi to nakazem rozbiórki oraz koniecznością uiszczenia opłaty legalizacyjnej.
Lokalizacja garażu
Zanim jeszcze wystąpimy o pozwolenie na budowę, trzeba sprawdzić, czy na należącej do nas działce można postawić garaż. Według rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, garaż powinien być umiejscowiony w następujących odstępach od granicy działki:
- 3 m, jeśli ściana zwrócona w stronę granicy nie ma okien ani drzwi,
- 4 m, jeżeli takie posiada,
- 1,5 m od granicy działki – jeśli działka ma mniej niż 16m szerokości, długość garażu jest mniejsza niż 5,5 m, a szerokość niż 3 m lub gdy takie umiejscowienie wynika z planu zagospodarowania przestrzennego,
- bezpośrednio przy granicy, jeśli na sąsiadującej działce w tym miejscu jest budynek gospodarczy z uwzględnieniem, że garaż nie może być większy ani szerszy niż ten budynek.
Warto również pamiętać, że przed garażem należy pozostawić wolną przestrzeń użytkową i później ją utwardzić. Ma ona spełniać funkcję parkingu i nie może być mniejsza niż 6 m kw. na każde auto, które będzie się tam zatrzymywało.
Z przepisów prawa budowlanego wynika także, że dojazd do garażu musi być jak najkrótszy i jak najprostszy. Najwygodniej jest więc zlokalizować budynek blisko drogi dojazdowej, z przodu posesji. Dzięki temu łatwo będzie nam wjeżdżać do niego samochodem.
Projekt garażu
Jeśli już wiemy, na jaką powierzchnię garażu pozwala nam działka, możemy przystąpić do wyboru odpowiedniego projektu budowlanego. Warto chwilę na to poświęcić i postawić na pracę doświadczonego architekta albo biura projektowego. Jakość projektu garażu jest równie istotna jak domu, w końcu chodzi o bezpieczeństwo nasze, bliskich i majątku.
A jaki projekt wybrać? Kwestie wizualne pomieszczenia na samochód są drugorzędne. Nie stosuje się ozdobników, ale raczej stawia na użyteczność. Najczęściej wybierane są proste konstrukcje, stworzone na planie kwadratu lub prostokąta. Wystarczy dach jednospadowy, choć jeśli w domu mamy wielospadowy, to można również zastanowić się, czy nie zastosować takiego w garażu. Choć wpłynie to oczywiście na wyższy koszt budowy.
Warto jednak pamiętać, aby dopasować dachówkę, kolor elewacji, okna i bramę garażową do domu, aby całość naszej posesji prezentowała się spójnie.
Oprócz niezbędnej powierzchni na auto warto na etapie projektu zaplanować dodatkową przestrzeń na rowery, sprzęt ogrodniczy, akcesoria do majsterkowania czy meble ogrodowe.
Budowa garażu – koszty
Mamy do wyboru dwa główne surowce, z których może być wykonany garaż. Najprostszy model jest wykonany z blachy, a koszt jego budowy wynosi ok. 2–4 tys. zł. Można go dodatkowo ocieplić, wtedy temperatura nie będzie spadać zimą tak gwałtownie, ale wciąż poziom izolacji będzie mocno odstawał od garażu murowanego. Ten drugi typ jest również o wiele bardziej odporny na włamania. Wybudowanie garażu z betonu jest jednak droższe i musimy przygotować się na wydatek rzędu 30–40 tys. zł
Garaż blaszany czy murowany – co wybrać?
Jeżeli mieszkamy w spokojnej okolicy, a wartość auta trzymanego w garażu nie jest zbyt wysoka, to wted,y chcąc ograniczyć koszty, można postawić na garaż blaszany. Jednak jeśli zależy nam na harmonii architektonicznej, chcemy chronić wartościowe auto i sprzęt (np. kosiarkę) przed kradzieżą, ale i spadającą temperaturą, warto jednak zainwestować w garaż murowany, który posłuży nam na lata.