Wielu Polaków odczuło wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów za usługi remontowe. Prognozowane są dalsze podwyżki, więc dużo osób rezygnuje z początkowych planów dla wykończenia wnętrz. Plany remontowe zostały bardzo okrojone ze strachu przed większymi wydatkami.
Z raportu „Polaków Portfel Własny” wynika, że 58% Polaków ogranicza duże wydatki. Badani deklarują, że najcięższym dla budżetu domowego wydatkiem jest planowany remont mieszkania lub domu, w drugiej kolejności wskazują na inwestycję w samochód, a w trzeciej na potrzebę odłożenia pieniędzy na wyjazd wakacyjny. Tylko przedsiębiorcy nie rezygnują z wydawania pieniędzy na inwestycje.
Z badania Payback Opinion Poll wynika, że 40% osób zmodyfikowało swoje plany remontowe, aby uniknąć większych wydatków. Część osób nawet rezygnuje z fachowców i przeprowadza remont samodzielnie.
Planowany koszt remontu
Ok. 30% ankietowanych deklaruje, że na tegoroczny remont zamierza przeznaczyć od 1 tys. zł do 5 tys. zł. 23 % osób planuje zmieścić się w przedziale od 5 tys. do 10 tys. zł, 21 % badanych planuje wydać pomiędzy 10 tys. zł a 20 tys. zł, natomiast ponad połowa respondentów przeprowadzi remont wykorzystując oszczędności, co czwarty ankietowany bieżące dochody, a 13 % weźmie kredyt lub pożyczkę.
Pozyskanie potrzebnych produktów i materiałów budowlanych
72% remontujących wybierze się po zakupy do dużych marketów budowlanych. Do mniejszych sklepów pójdzie 13% respondentów, zamówienia przez Internet złoży 7% badanych, a w salonach sprzedaży konkretnych producentów zaopatrzy się 4%. Przy wyborze produktów, przeważająca część ankietowanych 63% bierze pod uwagę jakość i wydajność, 29% sugeruje się ceną za produkty.
Ok. 50% ankietowanych planuje przeprowadzić remont w czerwcu, a 40% w maju lub lipcu.
Remont niższym kosztem
40 % osób zadeklarowało mniejszy zakres prac remontowych, ale pozostali remontujący mają inne sposoby. 19 % zrezygnuje z drogich usług fachowców i samodzielnie przeprowadzi remont, a 17 % w celu remontu użyje innych materiałów, niż wcześniej planowali. Tylko co czwarty badany nie wprowadza żadnych zmian w swoich planach remontowych.
Cel remontu
Payback podaje, że 43% ankietowanych przymierza się do odświeżenia wnętrz swoich mieszkań lub domów. 19 % osób planuje remont łazienki, 17% remont kuchni, a 12% remont sypialni. Więcej osób, bo 43% jako cel remontu wskazuje chęć zmiany wyglądu pomieszczeń lub w przypadku co czwartego respondenta – wiek domu czy mieszkania. W tym celu 33% zamierza przemalować ściany, natomiast 18 % osób chce wymienić podłogę, 17 % kupuje nowe meble, a 16 % wymienia glazurę.
W ciągu ostatniego roku/półtora co czwarty respondent przeprowadził remont, 2-3 lata temu zrobiło to 22% osób. Prace remontowe dotyczyły najczęściej kuchni – 28% lub salonu 27%. Mniejszy procent dotyczył sypialni – 22% i łazienki 21%.